memorial weekend - Reisverslag uit Readington, Verenigde Staten van Tosca - WaarBenJij.nu memorial weekend - Reisverslag uit Readington, Verenigde Staten van Tosca - WaarBenJij.nu

memorial weekend

Blijf op de hoogte en volg Tosca

03 Juni 2014 | Verenigde Staten, Readington

Zaterdagochtend ik om 10:47 uur de trein genomen naar NYC. Twee weken geleden was ik langs de Hudson aan het wandelen tot Houston street, want toen ik daar was begon het te regenen. Mijn plan voor die dag was de hele Hudson af te lopen en onderin Battery park te eindigen. Toen ik aankwam op Penn Station heb ik nu dus de subway naar Houston st. genomen en ben vanaf daar naar de Hudson gelopen, om het plan van t weken geleden af te maken. Het was best lekker weer, dus nog steeds genoeg te zien aan mensen die sporten (vooral veel hardlopers), in de zon liggen, de kinderen of de hond of allebei uitlaten, bootjes op de Hudson en soms in kleine haventjes. Ik ben deze keer inderdaad door gelopen tot het zuidelijkste puntje van Manhattan in Battery park en halverwege de promenade kwam ik nog een soort gebouw/monument/daktuin tegen. Het ziet er van de Hudson strak uit met glas en teksten erop, en in het midden van het gebouwtje zit een opening waar je in kan. Ik dat doen, sta ik ineens in een Engelse/Ierse tuin! Compleet met hoog gras, met mooie losse keien gemetselde muurtjes en wilde bloemen! Er loopt dus een paadje omhoog naar bovenop het strakke glas (1,5 verdieping hoog ofzo). Heel apart om zo iets Europees tegen te komen tussen de wolkenkrabberts van NYC. Het bleek het Irish Hunger Memorial te zijn.
Vervolgens was het heerlijk om door Battery park verder te lopen en te zien dat sommige delen van het park weer open zijn. Het is namelijk helemaal onder gelopen na orkaan Sandy anderhalf jaar geleden, maar ze zijn druk bezig met het hele spul weer op te bouwen.

De volgende dag had ik een nieuw plan: het was deze week namelijk fleet week in NYC. Dat betekent onder andere dat de stad vergeven is van de matrozen en marine lui in uniform die in hun uurtjes vrij ff de stad onveilig maken. Zijn over het algemeen geen lulleke mannen én in uniform dus :)
Anyway, het plan was dus om op pier 94 het navy ship te gaan bekijken dat open was voor publiek en daar speciaal lag voor de fleet week, en ik zag op de website ervan dat bij pier 94 een demonstratie van de u.s. coast guard gegeven zou worden om 12 uur. Dus ik in de rij met alle gezinnen en oude mensen, de security door (omdat het zo warm was, mochten er gelukkig flesjes drinken mee, hoera!). Vervolgens een gebouw door dat normaal gesproken gebruikt wordt voor douane gebeurens bij cruise schepen, en dan kom je de bocht om op de pier buiten... ligt er een heel "klein" schattig wit schip. Gelukkig mochten we een stukje verder lopen en daar lag een toch wel iets groter grijs schip. Bleek dat de grijze van de navy was en te bezichtigen was, en de witte van de u.s. coast guard en OOK te bezichtigen was! Eerst de grijze helemaal rond gelopen. Bovenop stond een grote helikopter met 2 propellers aan de zijkanten, die dus eerst bekeken. Ik was precies op tijd voor de demonstratie van de coast guard: een grote oranje helikopter kwam, slingerde een dummy in de Hudson, gooide er daarna een vent met flippers achteraan die dan de dummy opdook, hem in een mandje aan de lier aan de helikopter gooide en daarna werd de man zelf ook opgehesen. Iedereen op het navu ship natuurlijk klappen en juichen, want dat hoort, en vooral als je Amerikaan bent... Vervolgens het hele kunstje nog een keer (het redden, niet het klappen en juichen), maar deze keer werd de man met flippers naar beneden gehesen en bleef hij aan de helikopter vast zitten.
Toen het hele schip over: in het ruim was vooral veel rotzooi te zien aan verschillende voertuigen, kinders die daar overheen klommen, en navy people die daar blij lachend bij staan terwijl papa en mama foto's maken. Er was ook enorme hoovercraft bij, stoer om te zien! Het blijft een beetje propaganda voor de US army, vooral als je een kind van 6 of 7 met een enorm kanon of wat dan ook in zijn handen ziet staan, trots lachend naar zijn moeder die dan dr duim op steekt, navy guy ernaast met een grote glimlach en de papa die de foto maakt...Er wordt ook heel de dag door geroepen tegen alles in uniform: "Thank you for your service!"
Na deze boot de boot van de U.S. coast guard nog even rond gelopen. Hier werd ik een beetje benauwd van, t was allemaal zo laag en beetje kruip-door-sluip-door, maar toch stoer om even op de brug te staan :D

Vervolgens naar het parkje naast het vliegdekschip gegaan dat twee weken geleden dicht was voor een of andere event, daar heerlijk in de zon gelegen en nog even gekeken hoe een ENORM cruise schip de Hudson door kwam kachelen. Toen was het tijd om naar times square (jawel, ik, vrijwillig naar times square...) te gaan, want ik had op het programma van de fleet week gezien dat ze daar rond 5 uur de slitent drumband hadden. HOE DAN??? Mannen in pak, met pet en jas met knopen, heel chique. En dat dan met geweer met zo'n mes op de punt, en het enige geluid wat ze dus maken, is met dat geweer: tegen elkaar, met de handen er tegen, op de grond stampen ermee... Ze hadden goed geoefend, was allemaal erg strak en zag er goed uit :) Vervolgens begon de matrozenband te spelen en na even luisteren ben ik nog even naar bryant park gelopen om in de zon te zitten en mijn boek uit te lezen. Daarna was het wel tijd om naar huis te gaan. Op alle events en door de hele stad heen hoor je overal de term "selfie with a sailor" en het wordt vooral erg aangemoedigd. En ze zijn overal. En ik heb een fototoestel... Oke, ik heb een foto van mezelf met 5 matrozen in uniform op de hoek van 36th st. & 8th av. goeie foto moet ik zeggen, en dat komt niet omdat ik er zo stralend op sta ;)

Op maandag was het Memorial day! Sanne (Nederlands meisje, woont in Connecticut) had gevraagd of ik zin had om samen met haar parade te kijken in NYC. Tuurlijk wil ik dat! Wij dus gruwelijk vroeg afgesproken op Herald Square, samen de subway naar brooklyn gepakt en daar gewacht tot de parade kwam. We wilden eigenlijk naar die in Queens (iedere borough heeft een eigen memorial day parade), want dat schijnt de grootste te zijn, maar die is verder weg dan de subway reikt, dus gingen we voor de oudste, in brooklyn. De parade zelfs stelde dit keer weinig voor: vooral veel oud-army people, veteranen, mooie auto's met zwaaiende miss-nogwat erin, mensen met vlaggen, hier en daar een drumband. S ook wat, heb je de Vietnam oorloog gevochten en overleefd, heel het land trots en dankbaar, moet je nu op je 85e nog voorop in die parade lopen, en als je zo'n enorme vlag dan niet meer omhoog kan houden, dan knopen ze je een vlaghouder om...
Om 12 uur was de parade klaar, en Sanne was nog nooit op Coney Island geweest, dus hebben we de subway daar heen gepakt. Bleek gezellig druk te zijn (mag ook wel, 30 graden en strak blauwe lucht), en na wat op en neer lopen, gezellig wat eten, kermis bekijken, bedachten we dat het wel heeeeeel lekker zou zijn als we even konden zwemmen... Een winkel net achter de boulevard opgezocht, daar een zwembroek voor mij en een bikini voor Sanne en samen ene handdoek gekocht, en hoppa, heerlijk dagje strand. Toen het wat rustiger begon te worden, met een sfeervolle zonsondergang, op de pier zittend nog wat gegeten en toen naar huis, het zand en de zee af douchen, want dinsdag wel weer gewoon werken...

De week ging verder behoorlijk snel, dat heb je als je maar 4 dagen hoeft te werken. Donderdagavond nog een clustermeeting gehad. Die zijn er eens per maand, maar omdat die meestal in het weekend zijn, ga ik meestal niet omdat ik die liever in NYC besteed. Catalina, mijn community counselor, was nu dus helemaal verguld dat ik kwam. Het was nog een soort leuk ook, want het was in een winkel/atelier waar je een kopje/mok/bordje/bakje/schaaltje/beeldje uit kon kiezen, wat kleuren verf kon kiezen en je zelf je eigen geval mocht schilderen. Best gezellig. Eén meisje (Italiaans, hier in april gekomen) snapt alleen het systeem van au pairs nog niet helemaal. Ze vroeg of dit de eerste meeting van het cluster was. Euhm, JOUW eerste ja, want die in april was voor jij kwam, en die van mei vrij laat. Oke, dus jullie kenden elkaar hiervoor nog niet? Jawel, wij hebben al meerdere meetings gehad. OOOH, heb ik er een paar gemist dan?? nee, dat was voordat jij kwam. Kwam ik te laat dan? Nee, wij zijn hier al langer, die bijvoorbeeld sinds januari, die sinds oktober, ik sinds september... Dat principe was volledig nieuw voor haar! mmmmoeilijk...
De meeting zelf was verder wel leuk, en Catalina vond mijn schaaltje zo leuk dat ze er een foto van wilde hebben om te gebruiken als promotie materiaal voor APiA, voor de clustermeetings dan. Maar wel een foto met mij erbij, ahum. Oke dan. Ik heb in ieder geval de foto van haar gehad.

Als ik dalek nog zin heb, gooi in mss even wat foto's op facebook. Gebeurt het niet, dan wordt het morgen wss.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tosca

Actief sinds 31 Dec. 2013
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 41246

Voorgaande reizen:

09 September 2013 - 09 September 2014

Au pair in de USA

Landen bezocht: