De high line, treintjes en vroege kerstboom - Reisverslag uit Readington, Verenigde Staten van Tosca - WaarBenJij.nu De high line, treintjes en vroege kerstboom - Reisverslag uit Readington, Verenigde Staten van Tosca - WaarBenJij.nu

De high line, treintjes en vroege kerstboom

Blijf op de hoogte en volg Tosca

04 December 2013 | Verenigde Staten, Readington

Ik had beloofd na het weekend nog een stukkie te schrijven over na het weekend, dus bij deze:
Ik was al 4 weken van plan om een keer bij de high line te gaan kijken, maar er kwamen steeds andere belangrijkere en leuke dingen tussen, zoals vriendinnen, shoppen, de Christmas spectecular, nog meer vriendinnen... Maar voor deze zaterdag heb ik niemand gevraagd om samen wat te gaan doen, want niemand wil naar de high line (niemand kent het, ze doen liever de toeristische dingen die iedereen kent in NYC) en IK WEL! Dus ik heb deze zaterdag eerst een beetje uitgeslapen en ben daarna met de auto en trein naar NYC gegaan, op zoek naar de high line.
Toen ik de trein in stapte, was er nog maar weinig plek om te zitten, en dat komt bijna nooit voor vanaf Short Hills, waar ik op de trein stap. Ik weet dat het de vorige dag Black Friday was, de dag dat iedere Amerikaan gaat Christmas shoppen, de winkels met de prijzen stunten, nog meer Amerikanen gaan shoppen, de winkels vroeg open gaan (donderdag om 12 uur 's nachts al) en de mensen vechten om de beste koopjes, precies zoals je ziet in filmpjes op internet. Ik DACHT dat dat op zaterdag wel mee zou vallen, maar blijkbaar rekken de winkels de prijzenstunterijen wat, en op zaterdag trekt men nog altijd massaal naar de stad om wat te shoppen. In de trein was het TE druk, er stonden 4 rijen mensen op de laatste stations te wachten die niet meer in de trein pasten, dus ik was al bang voor hoe het er in de stad uit zag. Maar, meer nieuwsgierig dan bang, dus toch even in de Macy's en de Old Navy gaan kijken. In Old Navy viel de drukte mee, maar de kortingen waren wel heeeeel aantrekkelijk, dus toch zelf ook wat geshopt, en Macy's was druk zoals ik het verwachtte, dus daar ben ik door gerend en toen op zoek naar de high line gegaan.
Ik heb tegenwoordig internet op mijn telefoon, dus ik kon makkelijk opzoeken waar die precies begint: ergens rond 30th st&10th Av blijkbaar. Toen ik daar heen liep, merkte ik dat de buurt ten opzichte van 34th St&6th Av toch wat veranderde: wat meer vervallen, vergane glorie, en hier en daar een bouwput. Ik zal trouwens eens even uitleggen van de high line is die ik zo graag wilde zien: Het is een parkje, iets van 5 meter breed, op een oude spoorlijn gebouwd, ongeveer 2 of 3 verdiepingen boven de straat en loopt van 30th St tot Gansevoort St (ter hoogte van 13th St, voor de mensen die weten hoe Manhattan in elkaar steekt), ongeveer 1,5 km lang. Langs het parkje staan zowel oude vervallen gebouwen als nieuwe hippe architectonische hoogstandjes van deze eeuw, heel mooi contrast. Het parkje zelf is vrij modern, met bankjes van hout en staal, de boompjes en planten mooi uitgelicht (vind ik dan..), en om de paar straten kun je de high line op of af. Terwijl ik er liep, ging de zon onder, en ik vond het eigenlijk wel lekker om eens even alleen in NYC te lopen.
Leuk plekje ook om nog eens heen te gaan, en ook 's zomers volgens mij wel een relaxt plekje "for hanging out". Toen ik aan het einde was, was het wel hard nodig om even op te warmen in de Starbucks, want hoewel het niet zo koud was als afgelopen weekend, vroor het toch wel weer een paar graden. Na Starbucks had ik honger, dus ben ik bij Vapiano een pizzaatje gaan eten, en daarna ben ik via Broadway weer terug gelopen naar Penn Station. Onderweg kwam ik op Union Square nog een kerstmarktje tegen, dus daar nog even overheen gelopen en wat fotootjes gemaakt met het Empire State Building op de achtergrond, vandaag blauw met wit verlicht.
Zondag vroeg Mia of ik mee ging naar de botanische tuinen in de Bronx, daar scheen iets met kerst en treinen te zijn. Dus we zaten om kwart voor 10 al samen in de trein, waar we allebei wat smsjes ontvingen van mensen "van thuis thuis", die ons vroegen of dat we nog leven, omdat ze gehoord hadden over de trein bij NYC die ontspoord was. Dat was een MTA trein die door de Bronx vanaf voorsteden in het Noorden naar Manhattan onderweg was, en ik rijd altijd alleen maar op NJ Transit lijnen, meestal naar Dover en soms naar Trenton. Dus nadat we iedereen gerust gesteld hadden, pakten we de subway naar de Bronx. Daar was ik nog niet geweest, dus ik vond het erg leuk dat we in de Bronx zelf boven de grond gingen, zodat ik kon kijken naar de omgeving. Vanuit de subway zelfs het Yankee stadion gezien :D
Toen we helemaal bovenin de Bronx waren, moesten we eruit, nog een klein stukje lopen, en toen waren we er. Mia's hostfamily heeft een gezinspas voor de botanische tuinen, Mia heeft er ook een en blijkbaar mag ze gratis mensen mee naar binnen nemen. We zijn gelijk gaan kijken bij het treinen en kerst gebeuren. Het was in een van de kassen te zijn, uiteraard wederom gesponsord door Macy's. Het bleek te gaan om een expositie van maquettes van beroemde gebouwen, meest uit NYC, gemaakt van organische materialen, dus veel hout, steentjes, notendopjes, takjes, zand. En om die gebouwen reden modeltreintjes, die dan wel weer gewoon direct uit de doos kwamen en op batterijen reden. Was in ieder geval erg mooi om te zien, erg knap gemaakt allemaal, en vooral leuk om onder een model van de Brooklyn Bridge door te lopen.
Toen we de hele expositie hadden gezien, moesten we weer snel terug, want Mia had danslessen en ik moest thuis zijn om 5 uur, omdat mijn hostparents uit eten gingen met een ander stel, en aan mij de taak om op mijn eigen hostkids en de 3 kinderen van dat andere stel te passen...
Toen ik thuis kwam, had mijn hostmom het hele huis netjes opgeruimd, ze zag er zelf prachtig uit, de champagne en hapjes stonden op tafel, leuk dat ze dat zo doen :) Toen het andere stel er was, werd ik netjes voorgesteld aan de kinderen: 3 meisjes van 5, 8 en 10 jaar.
Ik had nooit verwacht dat het oppassen op 6 kinderen zo makkelijk zou zijn: De oudste meiden (de 14 en 15 jarigen) kwamen beneden even pizza eten die mijn hostdad gehaald had, en de rest van de avond waren zij boven op hun kamer aan het relaxen. De 3 meisjes waren voorbeeldig, ongelofelijk beleefd, aten netjes hun pizza, keken tv, speelden met de trein, deden spelletjes, leerden mij nieuwe rainbow looms en deden meer spelletjes. Mijn 6-jarige hostkid deed vrolijk met hen mee, geen problemen. Het bleek een avond zonder enige problemen te zijn dus.
Gisteren heb ik even skypend met mama mijn post in Nederland doorgenomen, even bijgekletst en daarna met Lucas ook nog even bijgekletst, en vervolgens de rest van de ochtend geleerd voor mijn drivers license test. Lastig om daar de aandacht bij te houden, vooral omdat er onnozele dingen in staan als een lijstje waardoor je afgeleid zou kunnen worden tijdens het autorijden: make-up (moeilijk om dat te doen tijdens het rijden, maar à la) en scheren (serieus, wie doet dat, rijden en scheren tegelijk??).
Vandaag was ik van plan verder te gaan met leren voor mijn drivers license, maar dat is niet helemaal gelukt, omdat ik om half 9 begon met te skypen met Iris, want die had ik al bijna 2 maanden niet meer echt gesproken. Na 1,5 uur bijkletsen even naar de supermarkt geweest, om vervolgens meer dan 2 uur met Jeroen bij te kletsen op Skype. En daarna kwamen de kinderen al weer thuis, die graag de kerstboom op wilden zetten... Nou ja oke dan... Dus met de drie kinderen beneden in de kelder de kerstboom gepakt en de doos met kerstspullen, de boom in elkaar gezet, versierd, de sokken aan de open haard gehangen, hij staat hoor!

  • 04 December 2013 - 12:02

    Monique:

    Heel Nederland scheert en make-up't wat af in de auto in de file.... :-D
    Enneh.... zo'n boom wil ik oooook!

  • 04 December 2013 - 17:42

    Tosca :

    Voor zo'n boom heb jij helemaal geen plek, je hebt geen kelder en je zolder staat vol met dozen met rotzooi van een of ander iemand die pas in september de rotzooi weer komt halen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tosca

Actief sinds 31 Dec. 2013
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 41432

Voorgaande reizen:

09 September 2013 - 09 September 2014

Au pair in de USA

Landen bezocht: