De week voor kerst en een rijbewijs - Reisverslag uit Readington, Verenigde Staten van Tosca - WaarBenJij.nu De week voor kerst en een rijbewijs - Reisverslag uit Readington, Verenigde Staten van Tosca - WaarBenJij.nu

De week voor kerst en een rijbewijs

Blijf op de hoogte en volg Tosca

24 December 2013 | Verenigde Staten, Readington

Die laatste week voor de kerstvakantie is hard gegaan. Maandag en dinsdag waren nog wel gewone schooldagen, maar woensdag was mijn 6-jarige hostkid ziek, dus hebben we de hele dag samen binnen op de bank in de familyroom doorgebracht, tv kijkend, skylander/soldaatje/dieren spelend, hangend, springend... Gelukkig voelde hij zich 's avonds beter en heb ik hem wel naar karate mogen brengen, want daar hadden ze namelijk kerstparty: eerste kwartiertje gewoon karate, maar daarna kerstparcours: eerst 5 jumping jacks, roepend "hohoho", dan als een elf slalommen, als een rendier over de daken heen springen, kruipen door de sneeuwstorm, jingle bells zingen, enz. Uiteindelijk kregen ze allemaal pizza, koekjes en candy cains, en er was genoeg om ook de ouders/au pairs te voorzien, lucky me! Na nog even spelen/tv kijken heb ik daarna het jochie voor het eerst op bed gelegd, want zijn ouders waren naar een kerstborrel van moeders werk, en hij begon toen hij in bed lag, spontaan op te noemen wat er allemaal goed ging vandaag (hij was niet boos geworden, we hebben gespeeld, hij was zonder morren mee gegaan naar karate, karate was leuk, enz), té schattig!
Donderdag was mijn hostdad inmiddels al vrij, dus ik mocht wel uitslapen en hij deed de 6-jarige naar school. Toen ik uitgeslapen was, ben ik onderweg gegaan naar Edison, maar het plaatselijke CBR (DMV hier) om eens te kijken of ik een rijbewijs kan scoren. Daar is een stapel officiële papieren voor nodig (in mijn geval: een paspoort mét DS2019 en I-94, een pinpas met naam, een social security card, een Nederlands rijbewijs, een internationaal rijbewijs en een bank statement met mijn huidige adres...). Als je bij het DMV binnen komt, moet je eerst in de rij om NOG Een formuliertje te verkrijgen, dan in de rij om een pen en een tafeltje te bemachtigen om dat in te vullen, dan in de rij om al je papieren te controleren, en dan mag je in principe in de rij om je toelatingspapiertje tot de test te gaan halen. Bij het controleren van de paperassen liep het helaas mis: de beste man besloot dat er informatie op mijn Nederlandse rijbewijs stond, die niet in het internationale rijbewijs stond (ik bedenk serieus nu pas, hoe weet ie dat nou, hij kan geen Nederlands...) en dat was een probleem, ze waren nu namelijk niet aan elkaar gelinkt en dat was wel nodig om door te mogen naar de volgende rij. In principe was de oplossing daarvoor een van hun vertalers te laten kijken naar het rijbewijs, maar ze hadden natuurlijk geen Nederlander in dienst. Oplossing daarvoor zou normaal zijn om de ambassade te laten vertalen, maar die vent zei dat de Nederlandse ambassade niet vertaalt. Dus moest ik de ambassade maar bellen om hen te vragen naar een officieel vertaalbureau die ik dan een smak geld mocht betalen om mijn rijbewijs te laten vertalen. Ik heb vriendelijk naar hem gelachen, hem bedankt, ben ik de auto gestapt en heb hem pas onderweg naar huis in de auto vervloekt voor zijn dwarse gedoe....
Maar, ik MOET en ZAL een rijbewijs, en ik had mijn zinnen gezet op dat te doen vóór de kerst, dus ik ben gewoon naar het CBR van de volgende county gaan zoeken, in Newark. Dus ik daarheen (even tussendoor, hoe ironisch, naar het CBR rijden om mijn rijbewijs te gaan halen), bleek een getto eerste klas te zijn, compleet met kapotte winkelruiten, hangjongeren, daklozen en ik als enige blanke in de wijde omtrek. Ik had het DMV dan gevonden, parkeerplaats vol, dus voor de deur naast de stoep geparkeerd, stonden al 4 mensen op de stoep te kijken naar mijn auto, voelde niet heeeeeel veilig, en mijn auto is écht niet chique, gewoon een fordje. Wist overigens ook niet of ik daar wel écht mocht parkeren, maar ik dacht, ben zo weer terug, doe "ff" die test.
Kom dat DMV bureau binnen, mocht weer in de rij voor een formuliertje, in de rij voor een pen en een tafeltje, vervolgens in de rij om mijn papieren te controleren en keihard hopen dat ze niet tegen het zelfde aanliepen... Deze keer had ik gelukkig een meisje jonger en blonder dan ik, keek me lief aan en zei, is dit een rijbewijs? oke, waar komt het vandaan? Goh, interessant, hier is je nummertje, loop maar door naar loketje 9... Vervolgens wachten bij loketje 9 op NOG een controle voor de papieren en een fotootje, betalen én eindelijk het toestemmingspapiertje om de test te mogen maken.
Daarvoor mag je aan de andere kant van het gebouwtje wéér in de rij, om vervolgens binnen geroepen te worden, NOG een keer je papieren te laten controleren, nog een oogtest te doen, de kleuren gingen gelukkig goed om de gok, en uiteindelijk krijg je dan een schermpje toegewezen.
Naast me zat iemand met de manual op schoot, van de andere kant kreeg ik de vraag, wat is het antwoord op vraag 9? De test zelf bevestigt toch het pakje-boter-verhaal. het zijn 50 vragen waarvan je er 40 goed moet hebben, heb je de 40, mag je stoppen. De schermen zijn touchscreen, op zich fijn, maar echt lekker werkt het niet, 3 keer drukken is geen uitzondering. Tegenover me zat iemand die zijn scherm omver drukte...
Anyway, na 41 vragen mocht ik stoppen: geslaagd :) Na NOG een keer al je papieren op tafel te hebben gegooid voor de man die het 15 minuten geleden ook al controleerde, kreeg ik dan een papiertje waarop hij toch een partij stempeltjes, stickertjes, krabbeltjes en nummertjes kwakte, verbaasde me dat hij nog plekjes had op t papier om nog wat kwijt te kunnen. Met dat papiertje mocht ik dan in de rij aan de andere kant om mijn papieren nog een keer te laten controleren om naar nog een rij te mogen gaan om nog een keer op de foto te gaan waarna ik dan eindelijk mijn rijbewijs kreeg! Na meer dan 3 uur wachten en 15 minuutjes daadwerkelijk de test maken, bedacht ik me dat ik maar eens moest gaan kijken of mijn mogelijk fout geparkeerde auto er nog stond en in wat voor staat hij was. Er zat een man op mijn motorkap, maar zodra ik de deur opende, stond hij op en liep hij weg, en reed ik snel weg...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tosca

Actief sinds 31 Dec. 2013
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 41425

Voorgaande reizen:

09 September 2013 - 09 September 2014

Au pair in de USA

Landen bezocht: